Strona Internetowa Witolda Wasilewskiego
 

Tramwaj przez Mokotw do Wilanowa! Ale jaki?

Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. zapowiadaj zrealizowanie w cigu kilku lat inwestycji pod nazw "Szybki tramwaj Wola-Ochota-Mokotw-Wilanw". Linia bya wczeniej planowana jako poczenie z Ochoty przez Mokotw do Wilanowa, a sygnalizowana jako "tramwaj do Wilanowa", majcy najpierw poczy Ptl Paacowa w Wilanowie z ul. Puawsk na Mokotowie.

Nowa linia ma poprawi sytuacj komunikacyjn poudnia i zachodu lewobrzenej Warszawy. O ile w wypadku Wilanowa, korzyci (przynajmniej na pierwszy rzut oka) przewaaj, to ju w wypadku Mokotowa nie jest to oczywiste. Zlikwidowane zostao zagroenie przeprowadzenia linii tramwajowej tu pod oknami wielu mieszkacw Sielc i Stegien lub Sadyby (brano to pod uwag!). Linia ma przebiec rodkiem ul. Belwederskiej i Jana III Sobieskiego, deklaracja taka pada w odpowiedzi na moj interpelacj. Pozostaje pytanie, na ktre odpowiedzi nie udzielaj ortofotomapy i Tramwaje Warszawskie, o przebieg odnogi koczcej si przy kociele oo. Marianw, ktra le przeprowadzona, zdemoluje ul. w. Bonifacego. Wtpliwoci takich jest wicej.

Nowa linia tramwajowa, le zrealizowana, moe spowodowa dla Mokotowa i Warszawy wicej szkd ni poytkw. Aby do tego nie doszo, przede wszystkim naley:

  1. unikn zablokowania skrzyowa, w tym: Goworka/Puawska/Rakowiecka (tu jedynym rozwizaniem jest przeprowadzenie tramwaju tunelem) i Sobieskiego z Idzikowskiego, Sikorskiego oraz w. Bonifacego,
  2. nie spowodowa zwenia ulic: Rakowieckiej, Belwederskiej, Sobieskiego, w. Bonifacego lub innych,
  3. zachowa miejsca parkingowe dla samochodw.

O kwestie te upominaem si, wraz z kolegami z Klubu Radnych "Prawo i Sprawiedliwo" w Dzielnicy Mokotw, m.in. podczas zorganizowanych w czerwcu (niestety naprdce i raczej "na alibi", ni na powaanie) przez Tramwaje Warszawskie tzw. konsultacji spoecznych. Do stanowiska w/s tramwaju Rady Dzielnicy Mokotw z 20 VI 2017 r. udao si wprowadzi poprawk Witolda Wasilewskiego: "Budowa nowej linii tramwajowej nie moe skutkowa zmniejszeniem iloci pasw jezdni i miejsc postojowych przeznaczonych dla ruchu samochodowego w cigach komunikacyjnych, ktrymi przebiegnie linia tramwajowa". W stanowisku Rada Dzielnicy opowiedziaa si rwnie za:

  1. tunelowym (lub co najmniej beztrakcyjnym) przebiegiem linii wzdu Pola Mokotowskiego,
  2. zapewnieniem intensywnego ukadu przystankw,
  3. obsug linii przez pojazdy mogce porusza si bez trakcji.

Doda do tych postulatw naley uwag, e nowa linia nie moe skoczy si na Puawskiej, gdy wwczas nic nie da Mokotowowi; musi przebiec na Ochot (bez niszczenia Pola Mokotowskiego), gdy tylko wtedy poprawi sytuacj komunikacyjn lewobrzenego poudnia stolicy.

Radni z mokotowskiego Klubu PO przyjmowali dotd w ciemno projekt nowej linii. To bd, powinien on by realizowany tylko w razie uwzgldnienia powyszych uwag. Uwagi te byy zgaszane przez radnych z Klubu PiS w czasie konsultacji, na sesjach i w interpelacjach. W czerwcu 2017 r. popara je w stanowisku Rada Dzielnicy Mokotw, oby za tym stanowiskiem poszy dziaania Tramwajw Warszawskich i wadz stolicy.

Tramwaje Warszawskie, Zarzd Transportu Miejskiego i Prezydent Warszawy powinni wzi pod uwag opinie mieszkacw Mokotowa i dzielnicowych radnych. Jeli te opinie zignoruj, to nie naley da si szantaowa i na pytanie, czy wolimy kiepsk lini tramwajow czy adn, odpowiedzie jasno - adn!

Jeli linia tramwajowa ma si okaza zawalidrog ruchu samochodowego i autobusowego, to lepiej poczeka na lini metra na Dolny Mokotw. A w midzyczasie, za mniejsze pienidze ni pochonie linia tramwajowa, mona m.in. zmodernizowa skrzyowania przy Dworcu Poudniowym oraz ulic: Nowoursynowskiej, Al. Wilanowskiej, w. Bonifacego, Sobieskiego i Idzikowskiego z Dolin Suewieck/Sikorskiego/Witosa.

Witold Wasilewski

Warszawa, dnia 1 lipca 2017 r.



[Prawo i Sprawiedliwość]  

Witold Wasilewski

Mądrze i skutecznie

 

Kontakt:
tel. 693 844 303
witold_wasilewski@wp.pl