|
Stanowisko Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości
|
Lp. | Dysponent wydatków bieżących | Środki dysponowane w złotych | Wydatki zrealizowane w złotych | Zdolność realizacji wydatków bieżących w % |
---|---|---|---|---|
1 | Wydział Kultury | 19 505 000,00 | 19 504 965,03 | 99,9998 |
2 | Ośrodek Pomocy Społecznej | 26 394 923,00 | 26 317 545,61 | 99,71 |
3 | Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty | 225 732 688,00 | 224 970 854,97 | 99,66 |
4 | Wydział Nieruchomości | 10 052 984,00 | 100 002 347,89 | 99,50 |
5 | Wydział Spraw Społecznych | 19 068 452,00 | 18 952 774,39 | 99,39 |
6 | Zakład Gospodarowania Nieruchomościami | 133 944 030,00 | 133 012 131,80 | 99,30 |
7 | Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej | 195 500,00 | 193 525,86 | 98,99 |
8 | Wydział Kadr | 32 512 298,00 | 31 670 273,92 | 97,41 |
9 | Wydział Sportu i Rekreacji | 1 318 000,00 | 1 279 942,64 | 97,11 |
10 | Wydział Zasobów Lokalowych | 5 459 582,00 | 5 220 826,35 | 95,63 |
11 | Wydział Prawny | 559 927,00 | 525 947,53 | 93,93 |
12 | Wydział Informatyki | 1 650 000,00 | 1 545 540,29 | 93,67 |
13 | Wydział Administracyjno-Gospodarczy | 4 950 000,00 | 4 625 889,00 | 93,46 |
14 | Wydział Obsługi Rady | 928 500,00 | 838 470,78 | 90,30 |
15 | Wydział Ochrony Środowiska | 5 096 000,00 | 4 412 588,64 | 86,59 |
16 | Wydział Infrastruktury | 8 378 008,00 | 6 848 085,58 | 81,74 |
17 | Wydział Organizacyjny | 956 609,00 | 778 694,90 | 81,40 |
18 | Wydział Architektury i Budownictwa | 8 500,00 | 6 500,00 | 76,47 |
19 | Wydział Działalności Gospodarczej i Zezwoleń | 8 000,00 | 5 770,80 | 72,13 |
20 | Wydział Budżetowo-Księgowy | 103 288,00 | 71 446,08 | 69,17 |
Najlepszą zdolność realizacji wydatków bieżących uzyskali: Wydział Kultury, Ośrodek Pomocy Społecznej, Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty, Wydział Nieruchomości, Wydział Spraw Społecznych, Zakład Gospodarowania Nieruchomościami oraz Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej. Uzyskane przez nie zdolności realizacji wydatków bieżących są rzeczywiście imponujące i rewelacyjne. Zawierają się w przedziale od 99% do prawie 100%. Dobre zdolności realizacji wydatków bieżących osiągnęli: Wydział Kadr, Wydział Sportu i Rekreacji oraz Wydział Zasobów Lokalowych. Mieszczą się one w przedziale od 95,63% do 97,11%. Średnie zdolności realizacji wydatków bieżących zostały osiągnięte przez: Wydział Prawny, Wydział Informatyki, Wydział Administracyjno-Gospodarczy i Wydział Obsługi Rady. Zawierają się one w granicach od 90,30% do 93,93%. Mierne zdolności realizacji wydatków bieżących stały się udziałem Wydziału Ochrony Środowiska, Wydziału Infrastruktury, Wydziału Organizacyjnego, Wydziału Architektury i Budownictwa oraz Wydziału Działalności Gospodarczej i Zezwoleń. Uzyskane przez te Wydziały zdolności realizacji wydatków bieżących są zawarte w granicach od 69,17% do 86,59%.
Ogólny wskaźnik wykonania wydatków bieżących w roku 2010 wyniósł 98,8%. Wykonanie to należy ocenić jako dobre, osiągnięcie wyższego poziomu wykonania byłoby możliwe, gdyby co najmniej połowa dysponentów wydatków bieżących uzyskała lepszą zdolność ich realizacji.
Na wydatki inwestycyjne zaplanowano w 2010 roku 76 403 111 zł, z czego wydano 38 532 044,57 zł. Daje to ogólny wskaźnik 50,4%, który jest najgorszym, jaki został osiągnięty w ostatnich latach. Tablica 2, która została opracowana w sposób analogiczny jak Tablica 1, zawiera pełne informacje o wykonaniu wydatków inwestycyjnych.
Lp. | Dysponent wydatków bieżących | Środki dysponowane w złotych | Wydatki zrealizowane w złotych | Zdolność realizacji wydatków bieżących w % |
---|---|---|---|---|
1 | Wydział Nieruchomości | 10 181 150,00 | 10 180 689,00 | 99,996 |
2 | Wydział Informatyki | 870 000,00 | 869 948,25 | 99,994 |
3 | Wydział Administracyjno-Gospodarczy | 80 000,00 | 79 800,00 | 99,75 |
4 | Ośrodek Pomocy Społecznej | 33 000,00 | 32 891,30 | 99,67 |
5 | Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty | 341 100,00 | 339 234,62 | 99,45 |
6 | Wydział Infrastruktury | 5 470 000,00 | 3 749 003,81 | 65,84 |
7 | Zakład Gospodarowania Nieruchomościami | 2 136 000,00 | 1 270 272,61 | 59,47 |
8 | Wydział Inwestycji | 42 288 861,00 | 20 090 264,98 | 47,51 |
9 | Wydział Ochrony Środowiska | 11 098 000,00 | 1 850 940,00 | 16,68 |
10 | Wydział Kultury | 3 905 000,00 | 69 000,00 | 1,767 |
Najlepszą zdolność realizacji wydatków inwestycyjnych, możliwą praktycznie do uzyskania, osiągnęli: Wydział Nieruchomości, Wydział Informatyki, Wydział Administracyjno-Gospodarczy, Ośrodek Pomocy Społecznej i Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty. Uzyskane przez nie zdolności realizacji wydatków inwestycyjnych zawierają się w przedziale od 99,45% do 99,99%. Pozostali dysponenci wydatków inwestycyjnych tj. Wydział Infrastruktury, Zakład Gospodarki Nieruchomościami, Wydział Inwestycji, Wydział Ochrony Środowiska i Wydział Kultury osiągnęli kolejno zdolność realizacji wydatków inwestycyjnych 65,84%, 59,47%, 47,51%, 16,68% i 1,767%. Wyników tych nie można uznać za dobre, a w skrajnych przypadkach można je oceniać jako niezdolność realizacji wydatków inwestycyjnych.
Od wielu lat Urząd Dzielnicy Mokotów nie jest w stanie uzyskać wykonania wydatków inwestycyjnych na dobrym przyzwoitym poziomie. Przyczyn tego stanu, poza innymi okolicznościami, należy upatrywać jednak w złym planowaniu zadań inwestycyjnych, a zwłaszcza tych zadań, które są związane z budową dróg i budynków. Inwestycje te ciągną się latami i z roku na rok wypadają z planu, przechodząc na następne lata, co pociąga za sobą znaczące niewykonanie wydatków inwestycyjnych w danym roku budżetowym. Inwestycje, a zwłaszcza te duże, planuje się na zasadzie, że jakoś to wyjdzie, a najczęściej jednak nie wychodzi. Planowaniu temu towarzyszy nadmierny optymizm i chęć uzyskania spektakularnych osiągnięć inwestycyjnych za wszelką cenę i w krótkim odstępie czasu. Takie planowanie inwestycji ma charakter hazardowy lub pokerowy i z natury rzeczy musi kończyć się fiaskiem, chyba że przypadek sprawi, że całe planowane przedsięwzięcie zakończy się sukcesem. W planowaniu inwestycji nie można jednak liczyć na przypadek i nadszedł już najwyższy czas, żeby zejść z tej ścieżki i z tego kursu planowania inwestycji. Inwestycje należy planować z większą wyobraźnią i przewidywalnością zdarzeń burzących cały cykl inwestycyjny, a także uwzględniać własną niewydolność, niewydolność Miasta oraz niewydolność instytucji samorządowych i państwowych. Doprowadzają one najczęściej do sytuacji, że pozwolenie na budowę uzyskuje się pod koniec trzeciego kwartału lub w połowie czwartego kwartału, a więc z opóźnieniem prawie półrocznym, co wyklucza wykonanie planowanego etapu inwestycyjnego w danym roku i przyczynia się do obniżenia wykonania wydatków inwestycyjnych. To intencyjnie niezamierzone, a jednak w końcu nieracjonalne planowanie sprawiło między innymi, że wskaźnik wykonania wydatków inwestycyjnych wyniósł zaledwie 50,4%. Aby w przyszłości uniknąć wpływu nieprzewidywalnych zdarzeń na realizację wydatków inwestycyjnych, Klub PiS proponuje wprowadzić do cyklu inwestycyjnego etapy przygotowawcze trwające tak długo, aż do czasu uzyskania pozwolenia na budowę.
Etapy te powinny być realizowane z małym nakładem środków. W przypadku ich ewentualnego niepowodzenia niewydatkowane środki nie będą miały znaczącego wpływu na wykonanie wydatków inwestycyjnych.
Przedstawione sprawozdanie z wykonania załącznika Dzielnicy Mokotów w 2010 roku w ocenie Klubu Radnych PiS nie zasługuje w całości na pozytywne zaopiniowanie, ze względu na niski, naszym zdaniem, poziom wykonania zarówno dochodów jak i wydatków. Nie do zaakceptowania jest dla nas zwłaszcza wykonanie wydatków inwestycyjnych na tak niskim poziomie.
W imieniu Klubu Radnych PiS![]() |
Witold WasilewskiMądrze i skutecznie |
Kontakt: |